يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
بررسي مشكلات صنعت داروسازي؛ بحران نقدينگي شديد نياز به گشايش
بررسي مشكلات صنعت داروسازي؛ بحران نقدينگي شديد نياز به گشايش

مديرعامل شركت سيناژن به مشكلات صنعت داروسازي در كشور اشاره كرد و گفت: بحران نقدينگي شديدي در صنعت داروسازي وجود دارد و نياز به تصميم‌گيري كلان دارد.

مهران منتجبي نيت مديرعامل شركت سيناژن در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت نويس درباره مشكلات صنعت دارو، اظهار كرد: واقعيت اين است كه بحران نقدينگي شديدي در صنعت داروسازي وجود دارد و نياز به تصميم‌گيري كلان دارد؛ چرا كه فكر نمي‌كنم شركت‌ها بتوانند به تنهايي مشكل را حل كنند.

وي با بيان اينكه شركت‌هاي پخش معوقات فراواني دارند و اين معوقات بعضا به يك سال هم مي‌رسد، افزود: وقتي نقدينگي وجود نداشته باشد سيستم توليد دارو قفل مي‌شود و از سوي ديگر هم داستان ارز و قيمت گذاري كما في السابق وجود دارد يعني گشايش عجيب و غريبي ايجاد نشده است.

منتجبي نيت با تأكيد بر اينكه مشكل چند نرخي بودن ارز هنوز وجود دارد، گفت: تخصيص ارز هم خيلي به كندي و به سختي صورت مي‌گيرد و اين در حاليست كه داستان تحريم بودن بانك‌ها سرجاي خودش وجود دارد و گشايش خاصي اتفاق نيفتاده است.

وي ادامه داد: در بحث قيمت‌گذاري هم اگر خودتان به عنوان شهروند مقايسه كنيد، مي‌بينيد كه قيمت‌ها با داستان تورمي كه در كشور ما وجود دارد، هيچ همخواني ندارد. يعني با يك تورم 50، 60 درصدي در كشور مواجهيم و اين در حاليست كه ماكسيمم قيمتي كه بعضاً شركت‌هاي داروسازي مي‌گيرند ممكن است 40،50 درصد باشد و ميانگين آن بين 10 تا 20 درصد است. اين موضوع جز اينكه مشكلات شركت‌هاي داروسازي را اضافه مي‌كند فكر نمي‌‌كنم سودي داشته باشد.

* شركت‌هاي ايراني دور زدن تحريم را خوب ياد گرفتند

مديرعامل شركت سيناژن درباره لزوم نوسازي خطوط توليد در شركت‌هاي داروسازي، اظهار كرد: شركت ما 30 ساله است و 20 سال است كه وارد فرايند بايوتك شده است. اما شركت‌هايي كه عمدتا ژنريك ساز هستند و سبقه‌شان به قبل از انقلاب بر مي‌گردد  مسلما نياز هست كه خطوطشان را بازسازي كنند؛ البته ما هم مجبوريم يك سري خطوط را بازسازي كنيم و اجتناب ناپذير است؛ ولي واقعيتش اين است كه بحران نقدينگي اجازه نمي‌دهد كه شركت‌ها اين را انجام دهند چون نياز به ارز دارد و نقدينگي بالا مي‌خواهد و عملا اين داستان قفل شده است و هيچ گشايشي هم ايجاد نمي‌شود و اتفاق خاصي نمي‌افتد.

وي با اشاره به مشكل تحريم در صنعت داروسازي گفت: تحريم كمافي السابق وجود داشته و مشكل هست ولي در آن تغيير خاصي ايجاد نشده است؛ بنده كه 20 سال است در اين صنعت هستم بايد  بگويم تحريم 20 سال قبل بود و هنوز هم هست. ولي راهش پيدا مي‌شود؛ يعني خوشبختانه شركت‌هاي ايراني دور زدن تحريم را خوب ياد گرفتند و خيلي از تجهيزاتي كه مي‌بينيد جديدا وارد مي‌شود از تحريم‌ها عبور مي‌كند ولي وقتي نقدينگي وجود نداشته باشد، دور زدن تحريم را هم نمي‌توانيد انجام دهيد.

* تصميم‌گيري‌ها خيلي كند انجام مي‌شود

منتجبي‌ نيت افزود: اين داستان را مدنظر داشته باشيد كه وقتي تحريم را دور مي‌زنيد هزينه‌تان را بيشتر مي‌كنيد و چون با توليد كننده مستقيم جنس و تجهيزات نمي‌توانيد معامله كنيد، مجبوريد خيلي موارد از دست دوم و سوم تهيه كنيد و اين موضوع، هزينه شما را اضافه مي‌كند. 

وي در خصوص انتظارش از رئيس جدبد سازمان غذا و دارو در صورت تغيير، گفت: تنها چيزي كه تقاضا دارم اين است كه به درخواست‌ها رسيدگي سريع شود. متأسفانه به دليل بروكراسي كه در سيستم اداري ما وجود دارد، تصميم‌گيري ها خيلي كند انجام مي‌شود و اين در حاليست كه با توجه به سرعتي كه رشد صنعت در دنيا دارد، اين كند بودن تصميم‌گيري‌ها ما را عقب‌تر مي‌اندازد؛ بنابراين نيازمند شخصي هستيم كه در سطح كلان، تصميم گيري سريع و اجرايي انجام دهد. 

پايان پيام/

اشتراک گذاری: