چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
جلیلی برای «سلامت» جامعه چه برنامه‌ای دارد؟
جلیلی برای «سلامت» جامعه چه برنامه‌ای دارد؟

جليلي بر اين باور است كه سطح سلامت بايد افزايش يافته و توزيع سلامت در كشور عادلانه باشد. او در اين خصوص بر اين موضوع تأكيد دارد كه نرخ امید به زندگی در تهران ۱۰ سال بیش از استان‌های دیگر است و این نشان می‌دهد توزیع سلامت در کشور عادلانه نیست.

به گزارش سلامت نویس، دولت سيزدهم به روزهاي پاياني خود رسيده است و تا چند روز آينده، تكليف سكاندار دولت چهاردهم روشن مي‌شود. در آخرين ساعات فرصت تبليغات كانديداهاي رياست‌جمهوري، به بررسي برنامه‌هاي سعيد جليلي در حوزه سلامت پرداخته‌ايم.

*سلامت از نگاه جليلي

جليلي معتقد است كه دو نوع نگاه به حوزه سلامت مي‌توان داشت كه شامل نگاه حداقلي و حداكثري است اما از نظر او، سلامت موضوعي نيست كه با نگاه حداقلي بتوان برايش برنامه‌ريزي كرد و بايد نگاه حداكثري براي ارتقاي سلامت آحاد جامعه داشت.

همچنين جليلي بر اين باور است كه سطح سلامت بايد افزايش يافته و توزيع سلامت در كشور عادلانه باشد. او در اين خصوص بر اين موضوع تأكيد دارد كه نرخ امید به زندگی در تهران ۱۰ سال بیش از استان‌های دیگر است و این نشان می‌دهد توزیع سلامت در کشور عادلانه نیست.

*پيشگيري قبل از درمان

جليلي بر اين باور است كه اعتبار اختصاص يافته به سلامت عادلانه توزيع نمي‌شود و به عده محدودي از كادر سلامت اختصاص مي‌يابد و معتقد است كه بايد اولويت را به مراقبت‌های اولیه بهداشتی و پیشگیری قبل از درمان داد و طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع را راهگشا هستند.

همچنين براي كاهش هزينه درمان، دولت مي‌تواند با نظارت بر صندوق‌ها ییمه ومدیریت آن به نحوی عمل کند تا میان صندوق‌های بیمه برای عرضه خدمات ارزان‌تر و با کیفیت بیشتر رقابت ایجاد شود.

* لزوم اجراي قانون عدالت آموزشي

سید جلیل میرمحمدی نماینده ستاد سلامت سعید جلیلی نيز درباره برنامه‌هاي سلامت محور کاندید چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مي‌گويد: «پزشک خانواده و نظام ارجاع» بهترین برنامه برای کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش سلامت افراد جامعه است. برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در چهار برنامه توسعه کشور مطرح شده اما به دلیل تعارض منافع اجرا نشده است. برنامه پزشک خانواده، بهترین برنامه برای کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش سلامت افراد جامعه به حساب می‌آید.

وی با اشاره به مشکلات در حوزه نظام سلامت ادامه مي‌دهد: اگر نظام سلامت به یک مشکل مانند کرونا گرفتار شود، برون و درون دولت باید به پای کار بیایند. اگر درون دولت به پای کار بیایند، تمام مشکلات حوزه سلامت را می‌توان حل کرد. اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، تامین زیرساخت‌های آموزش در تمام‌عرصه‌ها، تامین مکفی ارز برای تهیه دارو، حمایت از پزشکان تمام‌وقت جغرافیایی را با هدف کاهش پرداخت هزینه‌ها از جیب مردم، اجرا می‌کنیم.

نماینده ستاد سلامت سعید جلیلی درباره وضعیت افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی اظهار مي‌كند: متاسفانه برخی مناطق محروم و کم‌برخوردار از حضور پزشک عمومی محروم هستند اما اگر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی بدون تأمین زیرساخت‌های لازم انجام شود، طرح افزایش ظرفیت شکست می‌خورد. اگر بتوانیم از قانون عدالت آموزشی به خوبی استفاده کنیم، بخش قابل توجهی از نیازهای مناطق محروم و کم برخوردار به پزشک مرتفع می‌شود.

وی ادامه مي‌دهد: بر اساس قانون عدالت آموزشی، یک پزشک باید سه برابر مدت زمان تحصیل خود برای ارائه خدمات به مناطق محروم می‌رفت. این میزان را کاهش داده‌ایم و مدت آن را از سه برابر به ۱.۵ برابر کاهش دادیم؛ اگرچه میزان تعهد کاهش یافته اما باز هم زیاد است. اگر میزان تعهد معادل تعداد سنوات آموزشی شود، به موضوع کمبود پزشک در مناطق محروم کمک می‌کند.

میرمحمدی درباره برنامه‌های دولت سعید جلیلی برای حوزه سلامت مي‌افزايد: ایشان در نظر دارد تمام مجموعه‌های مرتبط با نظام سلامت را با محوریت وزارت بهداشت با یکدیگر اجماع کند. همچنین اجرای تمام قوانین مرتبط با نظام سلامت مانند سهم نظام سلامت از یک درصد مالیات ارزش افزوده و ۱۰ درصد هدفمندی، ۷ درصد سهم دولت برای پوشش بیمه‌ای را اجرا کنیم. اجرای قوانین مرتبط با نظام سلامت سبب تامین منابع پایدار می‌شود.

پايان پيام/

اشتراک گذاری: