يکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
گزش شهروندان توسط سگ‌های صاحب‌دار معضل جدید مازندرانی‌ها
گزش شهروندان توسط سگ‌های صاحب‌دار معضل جدید مازندرانی‌ها

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از افزایش ۵ برابری حیوان گزیدگی در ۵ سال اخیر خبر داد و گفت: در مازندران (بدون بابل) در سال گذشته تقریبا ۲۵ هزار مورد گزش حیوان گزارش شده که ۸۰ درصد آن از سگ‌های صاحب‌دار بوده است.

به گزارش سلامت نویس، معاون فنی معاونت بهداشتی گفت: آمار حیوان گزیدگی نسبت به پنج سال گذشته بسیار فجیع است و بیش از پنج برابر شده است.

نادر آهنگر اعلام کرد: در مازندران بدون بابل تقریبا در سال گذشته 25 هزار مورد گزش حیوان گزارش شده که 80 درصد آن از سگ‌های صاحب‌دار بوده است.

وی با اشاره به بیماری هاری که در بزاق حیواناتی مثل سگ دیده می‌شود، تصریح کرد: بزاق این حیوان منشأ عفونت است و اگر با سگ‌های خانگی ارتباط پیدا کنند احتمال انتقال وجود دارد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در چند سال  اخیر چند مورد مرگ بر اثر هاری نیز اتفاق افتاده‌ است، افزود: بیماری هاری بیماری بسیار مهمی است چون اکنون هیچ درمانی برای آن نداریم و اگر در فرد ایجاد شود، به فوت منجر می‌شود کما اینکه در چند ماه اخیر شاهد فوت دو دختربچه بودیم که مرگ آنها ناشی از گزش سگ‌های ولگرد بوده است.

آهنگر اعلام کرد: از ابتدای سال 1403 تا امروز حدود 5 هزار مورد گزش حیوانات ثبت شده که به طور ویژه از سگ‌های صاحب‌دار بوده است.

جمع‌آوری 400 قلاده سگ در نکا در 3 ماه

افزایش سگ‌های ولگرد در مازندران نگرانی خانواده‌ها را در پی داشته و این در حالی است که فقط یک مرکز نگهداری برای سگ‌های ولگرد سراسر استان در شهرستان نکا وجود دارد.

سید اسماعیل میری؛ رئیس شورای شهر نکا روز جمعه از تریبون نماز جمعه این شهرستان اعلام کرده بود: سگ‌هایی از سایر مناطق استان را شبانه با کامیون به نکا آورده و در این شهر رها می‌کنند.

سگ‌ها شبانه با کامیون به نکا آورده می‌شوند

شهردار نکا نیز با تأیید این مطلب به تسنیم گفت: مبدأ این کامیون‌ها هنوز اعلام نشده، اما با کمک شهروندان، شماره پلاک ماشین‌ها را به دست آوردیم و در اختیار مراجع قضایی و انتظامی قرار دادیم و چند روز پیش نیز در شورای تأمین شهرستان موضوع را مطرح کردیم که در حال رسیدگی است.

موسی خلیلی با اشاره به آیین‌نامه ساماندهی سگ‌های ولگرد که برابر آن کارگروهی به ریاست فرماندار، دبیری شهرداری و همچنین عضویت دستگاه‌هایی چون بهداشت و درمان، محیط زیست، و بخشداری‌ها تشکیل شده است، افزود: بخشی از سگ‌های ولگرد از روستاها وارد شهر می‌شوند که دهیاری‌ها و بخشداری‌ها باید طرحی در این زمینه داشته باشند تا این وضعیت مدیریت شود.

وی ادامه داد: هر چقدر هم شهرداری نکا نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب اقدام کند اما اگر ورودی‌ها کنترل نشود باز هم همین وضعیت به همین صورت است.

خلیلی اعلام کرد: از ابتدای امسال نزدیک به 400 قلاده سگ فقط در شهر نکا جمع‌آوری و به مرکز نگهداری منتقل شدند، به همین دلیل تعداد نیروهای شهرداری را برای جمع‌آوری سگ‌ها افزایش داده‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: ساماندهی وضعیت فعلی منوط به همکاری همه دستگاه‌های مربوط  است تا گزارشی دقیق از آمار واکسیناسیون، جمع‌آوری، رهاسازی و معدوم‌سازی سگ‌های بلاصاحب ارائه و بر اساس آن تصمیم‌گیری درست اتخاذ شود.

به گزارش تسنیم، پس از مرگ دختربچه نکایی بر اثر سگ‌گزیدگی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران به طور جدی در زمینه ساماندهی سگ‌های بدون صاحب ورود پیدا کرده است.

آمار حیوان گزیدگی به ویژه سگ‌گزیدگی چند سالی است که افزایش پیدا کرده و به معضلی تبدیل شده است.

با نگاهی به آمار ارائه‌شده به ویژه در سگ‌های خانگی در می‌یابیم که از یک جهت نگهداری این حیوان در خانه‌ها رو به فزونی رفته و از سوی دیگر در حالی‌که شاید تصور کنیم بیشترین سگ‌گزیدگی توسط سگ‌های ولگرد اتفاق می‌افتد، اما آمارها خبر می‌دهد در سگ‌های خانگی هم وضعیت بهتری نداریم. 

در همین مازندران تا یک دهه پیش نگهداری سگ‌های خانگی در آپارتمان‌ها و خانه‌های شهری یک قبح محسوب می‌شد و با واکنش همسایگان همراه بود اما اکنون به امری عادی تبدیل شده است.

متاسفانه گفته شده که مواردی اندک از سگ‌گزیدگی نیز توسط سگ‌های نگهبان در باغات و خانه‌های ویلایی رخ داده است.

تسنیم

اشتراک گذاری: