سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
مخالف حذف ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات پزشکی هستم
مخالف حذف ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات پزشکی هستم

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه صحبت از حذف ارز ترجیحی می ‌شود که بنده مخالف حذف ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات پزشکی هستم، زیرا با جان مردم در ارتباط است ارز ترجیحی، لازم و ضروری است.

به گزارش سلامت نویس، روح الله لک علی آبادی، عضو ناظر بر هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران برای حمایت از بیماران، رفع محرومیت و تجهیز بیمارستان‌ها تشکیل شد که علاوه بر تجهیز بیمارستان ‌ها، در زمینه تکمیل کادر نیروی انسانی نیز فعالیت می‌کند و همانطور که آمارها نشان می دهد، امروزه با کمبود کادر درمان مواجهیم و این نهاد، تاکنون، بیش از 20 هزار پرستار را به کمک شرکت کارآفرینان آوا سلامت، ساماندهی و روانه بیمارستان‌ ها کرده است.


وی خاطرنشان کرد: همانگونه که همه اطلاع دارند، هیات امنای صرفه جویی ارزی، تجهیزات استراتژیک پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی کشور را تامین می ‌کند و در صورت وجود کالای ایرانی، صرفا از تولیدات داخل با کیفیت خریداری می‌ کند و در صورتی که نمونه مشابه ایرانی را نداشته باشیم، هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران تلاش می کند که این نقیصه را جبران کند که این کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در سال ‌های 64 و 65، پزشکان پاکستانی در کشور فعالیت داشتند، اما امروزه ما دارای پزشکان و نخبگان زیادی در کشورمان هستیم، اما متاسفانه برخی از آنان امروز در حال مهاجرت هستند و یکی از دلایلش این بوده که پزشکان متخصص ما دارای مطالباتی مانند دستگاه ‌ها و تجهیزات پزشکی به روز هستند تا بتوانند در فرایند درمان از آنها بهره ‌مند شوند، که هیات امنا با ورود تکنولوژی های روز دنیا در رفع این مشکل کمک بزرگی کرده است.


 لک علی آبادی یادآور شد: امروزه صحبت از حذف ارز ترجیحی می ‌شود که بنده مخالف حذف ارز ترجیحی در حوزه تجهیزات پزشکی هستم، زیرا با جان مردم در ارتباط است ارز ترجیحی، لازم و ضروری است.


وی گفت: ما به دانشگاهای علوم پزشکی تجهیزاتی می‌دهیم که آن تجهیزات با ارز ترجیحی محاسبه و خریداری و در اختیار دانشگاه قرار داده شده، اما باز هم درخواست می ‌شود که آن مبلغ را با 10 قسط پرداخت کند حال در صورتی که این ارز ترجیحی حذف شود، قیمت تجهیزات تا 10 برابر رشد خواهند کرد.


وی ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی مخالف هستیم، چراکه در اینصورت بسیاری از بیمارستان ‌ها رنگ تجهیزات پزشکی جدید به خود نخواهند دید، علاوه بر این برخی دستگاه‌ ها نیاز به لوازم یدکی دارند، همچنین خدمات پس از فروش و قطعات آنها نیز دچار مشکل خواهند شد.


 لک علی آبادی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که افرادی که تصمیم گیر هستند متوجه موضوع باشند زیرا اولویت سبد خانواده‌ها سلامت است که نباید به خطر بیفتد، همه تلاش ما این است که در مجلس و دولت همه توجیه شوند تا ارز ترجیحی سر جای خودش بماند.


رییس کمیته دیپلماسی سلامت کمیسیون بهداشت همچنین عنوان کرد: نقش هیات امنای صرفه جویی ارزی را در بزنگاه‌ها می‌توان شناخت، به طور مثال، در دوران کرونا علاوه بر تامین تجهیزات حفاظت فردی، محلول های ضدعفونی، تامین انواع ماسک، کیت‌های تشخیصی در واردات واکسن نیز نقش حائز اهمیتی داشت و اتفاقات همچنان جاری و ساری است.


وی در پاسخ به این سوال که اخیرا هجمه‌ هایی به این نهاد وارد شده است، گفت: وقتی مشکلی ایجاد می‌شود و افراد جزییات آن را نمی ‌دانند، کل خدمات آن مجموعه را زیر سوال می ‌برند، از وجود این نهاد امروزه بیمارستان های دولتی و دانشگاه‌های بسیاری بهره‌ مند می ‌شوند، لذا باید با قدرت بیشتری هیات امنا را حمایت کنیم.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هیات امنای صرفه جویی ارزی در سال 78 شروع به کار کرده است و تمام تلاشش این بوده که مشکلات حوزه بهداشت و درمان را برطرف کند، اما گاهی اوقات منافع برخی به خطر می افتد که می خواهند این نهاد را بد جلوه داده و آن را نزد افکار عمومی خدشه دار کنند، درخصوص آمار اشتباهی که ارائه می ‌شود با جلسات توجیهی بیشتر و با شفاف سازی این مشکلات نیز برطرف خواهند شد.

 پایان پیام/

اشتراک گذاری: