پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
بهترین ویتامین ها برای كنترل اضطراب
بهترین ویتامین ها برای كنترل اضطراب

مكمل‌های گیاهی و ویتامین ها می‌توانند درمانی مفید و مؤثر برای كنترل و كاهش اضطراب باشند.

برخی از بهترین ویتامین‌ها برای كمك به اضطراب شامل ویتامین‌های محلول در آب هستند كه به سرعت در بدن حل می‌شوند و همچنین ویتامین‌های محلول در چربی كه در جریان خون گردش می‌كنند و توسط بدن ذخیره می‌شوند.

ویتامین ها به تنهایی اضطراب شما را درمان نمی كنند، اما ممكن است به طور كلی به تقویت سلامت و خلق و خوی شما كمك كنند. بررسی ۲۴ مطالعه نشان می‌دهد كه مكمل‌های گیاهی و ویتامین می‌توانند درمانی مفید و مؤثر برای درمان اضطراب باشند. به خصوص زمانی كه ویتامین ها علاوه بر سایر اشكال درمانی مانند درمان اضطراب، دارو درمانی و تكنیك های خودیاری مصرف شوند، ممكن است جزء جدایی ناپذیر برنامه درمانی كلی شما برای مدیریت سطوح اضطراب باشند.

ویتامین های محلول در آب برای كنترل اضطراب

ویتامین های محلول در آب بسیار مهم هستند و می توان آنها را به طور منظم برای كمك به سلامت روان و عملكرد مصرف كرد. در حالی كه ویتامین C و كمپلكس ویتامین B می توانند به حمایت از عملكرد مغز و تنظیم خلق و خو (كاهش اضطراب) و بهبود علائم استرس و خستگی كمك كنند، قبل از مصرف آنها با پزشك مشورت كنید.

ویتامین C

كمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد احساس خستگی یا افسردگی شو؛ همچنین تحقیقات نشان می دهد كه كمبود ویتامین C می تواند منجر به اختلالات شناختی و نقص حركتی شود. این مطالعات همچنین نشان می‌دهد كه مكمل‌های ویتامین C به طور بالقوه می‌توانند نتایج مفیدی را در درمان برخی بیماری‌های سلامت روان مانند اختلال افسردگی اساسی (MDD) و اضطراب ارائه دهند.

این ویتامین یكی از بهترین ویتامین ها برای كنترل اضطراب است، زیرا به عنوان یك آنتی اكسیدان عمل می كند، تحقیقات نشان می دهد كه ممكن است با اطمینان از تعادل در سیستم عصبی، نقش درمانی مهمی در درمان اضطراب ایفا كند.

ویتامین B۱ (تیامین)

مانند سایر ویتامین های این گروه ویتامین B۱ از عملكرد سالم اندام ها پشتیبانی می كند و تیامین در درمان انواع اختلالات اضطرابی موثر است. این كار را با كمك به حفظ یك سیستم عصبی سالم انجام می دهد كه برای مبارزه موثر با سطوح بالای استرس كه می تواند با اضطراب رخ دهد مهم است.

ویتامین B۶ (پیریدوكسین)

تحقیقات برروی پیریدوكسین نشان می‌دهد كه این دارو به عنوان یك درمان ضد استرس عمل می كند كه می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سروتونین و GABA، انتقال‌دهنده‌های عصبی كه اضطراب و افسردگی را كنترل می‌كنند، داشته باشد. بسیاری از مردم مصرف مكمل ویتامین B۶ را انتخاب می كنند، زیرا به عنوان تسكین دهنده اضطراب شناخته شده است و می تواند به بهبود عملكرد مغز كمك كند.

ویتامین B۹ (اسید فولیك)

ویتامین B۹ و B۱۲ هر دو برای درمان علائم اضطراب هستند.

اسید فولیك كاربردهای زیادی در بدن دارد و كمبود B۹ با سطوح بالاتری از اضطراب و افسردگی مرتبط شده است. وقتی این ویتامین B همراه با B۱۲ مصرف شوند، به متابولیسم سروتونین كمك می كنند كه برای تنظیم خلق و خوی مهم است.

B۱۲ (كوبالامین)

ویتامین B۱۲ یك ریزمغذی مهم مغز و سیستم عصبی محسوب می شود و اغلب برای اضطراب استفاده می شود و از عملكرد طبیعی اعصاب شما حمایت می كند و می تواند به مبارزه با علائم فیزیكی اضطراب كمك كند. فردی كه كمبود ویتامین B۱۲ دارد ممكن است احساس اضطراب و سایر علائم بالقوه سلامت روان را تجربه كند. بنابراین، ویتامین B۱۲ می تواند مكملی عالی برای مصرف در صورت توصیه پزشك باشد.

ویتامین B۳ (نیاسین)

از آنجایی كه نیاسین در بدن ذخیره نمی شود، بسیاری از مردم احتمالاً فاقد این ویتامین B هستند كه به حفظ سلامت سیستم عصبی، دستگاه گوارش و پوست كمك می كند. نیاسینامید (شكلی از ویتامین B۳ است) به روشی مشابه داروهای ضد اضطراب در مغز كار می كند. در حالی كه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برخی مطالعات نشان می دهد كه این ویتامین ضروری ممكن است در درمان اختلالات اضطرابی مفید باشد.

منیزیم

در حالی كه منیزیم از نظر فنی یك ویتامین نیست، یك ماده معدنی محلول در آب است كه چندین نقش را در بدن ایفا می كند، از جمله حمایت از عملكرد بهینه اعصاب و عضلات و تولید انرژی.

این ماده معدنی همچنین برای تنظیم فشار خون مهم است.

كمبود منیزیم با شرایط مرتبط با اضطراب مرتبط است و در حالی كه تحقیقات بیشتری باید انجام شود، برخی از مطالعات نشان می‌دهند كه افزایش مصرف منیزیم می‌تواند تاثیر مثبت قابل توجهی بر علائم اضطراب داشته باشد. اگر از كمبود این ماده رنج می برید، ممكن است بخواهید مكمل های منیزیم را به برنامه روزانه خود اضافه كنید. با این حال حتما ابتدا با پزشك خود مشورت كنید.

ویتامین های محلول در چربی برای اضطراب

ویتامین A

بسیاری از افرادی كه اضطراب دارند كمبود ویتامین A نیز دارند. ویتامین A نه تنها به سلامتی كمك می كند، بلكه به تغذیه سیستم عصبی و آرامش ماهیچه ها نیز كمك می كند. این ویتامین كمك می كند كه یك سیستم عصبی قوی و متعادل داشته باشید كه به كاهش استرس كمك می كند.سطوح كافی از اسیدهای چرب موجود در ویتامین A به افرادی كه از حملات پانیك و اختلال اضطراب فراگیر (GAD) رنج می برند، كمك می كند.

ویتامین D

كمبود ویتامین D با سطوح بالاتر اضطراب مرتبط است.از آنجایی كه تعداد كمی از غذاهای گیاهی حاوی ویتامین D هستند، مصرف مكمل ویتامین D، گذراندن زمان بیشتر در آفتاب و خوردن ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی خال مخالی می‌تواند سطح ویتامین D را افزایش دهد و به طور بالقوه به كاهش اضطراب كمك كند.

ویتامین E

ویتامین E از پوست، مو و ناخن های سالم حمایت می كند. علاوه بر این، كمبود ذخایر ویتامین E می تواند منجر به علائم شدیدتر اضطراب شود. تحقیقات نشان می دهد كه ویتامین E كه سرشار از آنتی اكسیدان است، ممكن است به بازگرداندن تعادل عاطفی و مبارزه با علائم اختلال اضطراب فراگیر (GAD) كمك كند.

ویتامین K

یك مطالعه نشان داد كه سطوح بالای گلوكز خون، كمبود حافظه، افسردگی و اضطراب همگی با مصرف ویتامین K كاهش یافتند.

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كنیم؟

دانستن اینكه چه ویتامین هایی برای اضطراب مفید هستند می تواند به كاهش علائم در برخی موارد از جمله احساس عصبی، بی قراری یا تنش كمك كند. اگر سطح بالایی از اضطراب را تجربه می‌كنید و در روابط شخصی یا حرفه‌ای تداخل ایجاد می‌كند، باعث مشكلات خواب مداوم می‌شود یا توانایی شما را برای تمركز مختل می‌كند، با پزشك صحبت كنید. آنها می توانند آزمایش خون را برای تعیین اینكه آیا كمبود ویتامین دارید یا نه، توصیه كنند.

كودكان، زنان باردار و سالمندان شایع ترین جمعیت هایی هستند كه از عواقب شدید كمبود ویتامین ها و مواد معدنی مناسب رنج می برند. گفته می شود، هر فردی در هر سنی می تواند سطوح بالاتری از اضطراب و افسردگی را تجربه كند كه ممكن است به دلیل كمبود طولانی مدت برخی ویتامین ها باشد. با این حال، این نیز درست است كه بسیاری از افراد بدون كمبود ویتامین، افسردگی و اضطراب را تجربه می كنند.قبل از شروع یك رژیم روزانه مكمل ها، مهم است كه با پزشك خود صحبت كنید تا مطمئن شوید هر چیزی كه مصرف می كنید با سایر داروها یا یك مشكل پزشكی فعلی تداخل نداشته باشد.

برای مثال، هر دو ویتامین A و K می‌توانند با رقیق‌كننده‌های خون تداخل منفی داشته باشند و ویتامین D بیش از حد می‌تواند باعث تجمع سمی كلسیم در بدن شود. در حالی كه ویتامین‌ها به طور كامل اضطراب شما را درمان نمی‌كنند، می‌توانند به تقویت سلامتی، بهبود انرژی و سلامت كلی شما كمك كنند. مقابله با افسردگی و اضطراب هم از نظر عاطفی و هم از نظر جسمی می تواند سخت باشد.

كمبود ویتامین می تواند ناشی از برخی شرایط پزشكی، كمبود تغذیه مناسب، یا دریافت نكردن آب كافی و یا نور خورشید باشد. اگر یك برنامه غذایی بسیار محدود دارید، مطمئن شوید كه در صورت نیاز، جایگزین‌های رژیمی مناسب را مصرف می‌كنید. افزودن مكمل های مناسب به طوری كه بدن شما از طیف كاملی از ویتامین ها و مواد معدنی بهره مند شود، ممكن است همه چیز را تغییر دهد.

اشتراک گذاری: