پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
اهمیت خوردن صبحانه برای كودكان
اهمیت خوردن صبحانه برای كودكان

خوردن غذاهای شیرین برای هیچ كس مفید نیست. این تغییر ذائقه‌ای كه برای بچه ایجاد شده را باید كم كم با جایگزین كردن مواد دیگر جبران كنیم.

به گزارش سلامت نویس، صبحانه مهم‌ترین وعده‌ غذایی است كه خوردن آن اهمیت فراوانی برای همه سنین دارد. معمولا كودكان از خوردن آن به بهانه‌های مختلف خودداری می‌كنند. شاید شما هم جزء والدینی باشید كه فرزندتان در مقابل خوردن صبحانه مقاومت می‌كند. برای دادن صبحانه به آن‌ها به هر ترفندی متوسل می‌شوید، تا حتی اگر بشود یك لقمه در دهان‌شان بگذارید. مشكلی كه اكثر والدین با آن مواجهه هستند.

خانم سمیرا ابراهیم‌اف متخصص علوم تغذیه درباره اهمیت خوردن صبحانه برای كودكان می‌گوید:

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. صبحانه‌ای كه اول صبح خورده می‌شود در واقع غذایی است كه بچه را از یك ناشتایی ۱۰ تا ۱۲ ساعته در می‌آورد. اگر بچه آخر شب غذای خود را به موقع خورده و خوابیده باشد. در این فاصله‌ای كه خوابیده تقریبا ذخایر و غذاهای روز قبل مصرف می‌شود و بدن برای این كه روز جدید را شروع كند نیاز به یك سری مواد غذایی جدید مثل ویتامین‌ها و املاح دارد تا بتواند سرحال شود.

وی در ادامه با بیان اینكه صبحانه اولین وعده‌ای است كه وارد بدن می‌شود درباره اهمیت كیفیت آن گفت: صبحانه باید كربوهیدرات داشته باشد تا بدن بتواند مقداری گلوكز آزاد و انرژی لازم برای مغز را فراهم كند. این فرایند باعث می‌شود كه كودك بتواند بازی كند، یا درس‌هایش را یاد بگیرد. باید پروتئین داشته باشد. چرا كه بچه در طول روز در حال جنب و جوش است. برای رشدش نیاز به پروتئین دارد. همچنین باید ویتامین‌ و املاح در آن باشد تا حداقل انرژی مورد نیاز روزانه‌اش تا میان وعده‌ یا نهار تامین شود.
متاسفانه الان بچه‌ها دیر می‌خوابند و شب‌ها غذاهای سنگین می‌خورند. صبح كه از خواب بیدار می‌شوند. به خاطر خواب آلودگی یا هضم بد غذای شب گذشته، اشتهای خیلی خوبی ندارند و صبحانه خوب نمی‌خورند.

بسیاری از بچه‌ها صبح‌ها تمایلی به خوردن صبحانه حتی یك استكان چای را هم ندارند. شما به عنوان یك متخصص چه راهكارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟

اولین راهكار این است كه بچه زودتر از خواب بیدار شود. بین زمان بیدار شدن از خواب و غذا خوردن‌اش فاصله باشد. باید یك زمانی بگذرد. تا این كه سیستم بدنی‌ بچه توانایی پذیرش این غذا را داشته باشد.
ما یك سری سنت‌هایی در خوردن صبحانه مثل خوردن چای شیرین یا خوردن نان و پنیر داریم. بعضی از بچه‌ها واقعا به خاطر گرمایی كه در بدنشان هست نمی‌توانند تحمل كنند یا دوست ندارند این‌ غذاها را بخورند. برای رفع این مشكل می‌توانیم با یك صبحانه خنك‌تر شروع كنیم، مثلا چند تكه میوه كنار نان و پنیرشان اضافه كنیم. تا حس بهتری به بچه‌ها بدهد. البته میزان آن نباید زیاد باشد. تا معده‌شان را اذیت كند. بعضی از بچه‌ها شیر را دوست ندارند ولی والدین‌شان زورشان می‌كنند كه باید صبح شیر بخورند. می‌توان آن شیر را به یك وعده غذایی دیگر منتقل كرد و از غذاهایی استفاده كرد كه بچه پذیرشش را موقع صبح داشته باشد.
برای مثال اگر بچه‌ای پنیر دوست ندارد از كره استفاده كنیم. كره دوست ندارد می‌تواند یك مقدارنان و گردو بخورد. باید به ذائقه بچه توجه كرد. به طور كلی در صبحانه كودك حتما باید از گروه نان و غلات استفاده شود. بعضی وقت‌ها به عنوان تنوع غذایی می‌توانید از غلات آماده استفاده كنید. اگر در صبحانه از لبنیاتی مانند پنیر یا شیر استفاده شود خیلی خوب است. در برخی از فرهنگ‌ها از ماست چكیده استفاده می‌شود كه می تواند همراه با یك مقداری میوه انتخاب خوبی باشد. این میوه می‌تواند به صورت خرما، كشمش یا مویز باشد یا به صورت میوه‌های تازه‌تر مثل انگور یا تكه‌های كوچكی از هندوانه باشد. برای این كه تنوع بدهید به صبحانه بچه می‌توانید در فصل گرما در كنار صبحانه بچه از چند تكه میوه استفاده كنید. یا در فصل‌های سرد می‌توان از آش یا حلیم استفاده كرد.
این كه هر روز زمانی كه بچه از خواب بیدار می‌شود. باید یك تكه نان لواش فریزری همراه با یك پنیر شور را بخورد، واكنش نشان می‌دهد و نمی‌خورد برخی از بچه‌ها قبول می‌كنند و می‌خورد ولی بعضی بچه‌ها نمی‌خورند. بنابراین اگر بچه زودتر بیدار شود و صبحانه متنوع داشته باشد احتمالا بهتر صبحانه می‌خورد.

برخی از بچه‌ها ذائقه‌شان به سمت غذاهای شیرین مثل شكلات، انواع خامه‌ها و مواردی از این قبیل است. برای وعده صبحانه كودكان غذاهای شیرین توصیه می‌شود؟

نمی‌توان این مواد غذایی را حذف كرد. در كل خوردن یك صبحانه خیلی شیرین كار خوبی نیست چون وقتی صبحانه شیرین باشد قند خون به شدت بالا می‌رود و بعد، از آن طرف، انسولین ترشح می‌شود و قندشان سریع پایین می‌آید. ممكن است در یك یا دو ساعت اول گرسنه شوند. در این صورت باید میان وعده داشته باشند. اگر بچه‌ها صبحانه شیرین می‌خورند حتما باید بعدش میان وعده برای آن‌ها گذاشته شود.

به طور كلی خوردن غذاهای شیرین برای هیچ كس مفید نیست. این تغییر ذائقه‌ای كه برای بچه ایجاد شده است را باید كم كم با جایگزین كردن مواد دیگر جبران كنیم. از شیرینی آن غذا كم كنیم مثلا اگر یك بچه‌ای عادت به چای شیرین دارد می‌توان مقدار چای و شكر آن را به تدریج كمتر كرد. اگر كم كم این شیرینی‌ها را از صبحانه‌شان برداریم و منابع پروتئینی مانند مغزها را برای آن‌ها بگذاریم، منابع خیلی خوبی برای صبحانه و سلامت بچه‌ها هستند.

اشتراک گذاری: