پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
سیگار الكترونیكی و افزایش خطر نارسایی قلبی
سیگار الكترونیكی و افزایش خطر نارسایی قلبی

برخی معتقدند سیگار الكترونیكی (ویپینگ) جایگزین سالمی برای سیگار سنتی است. اما یك مطالعه جدید نشان می دهد كه احتمال نارسایی قلبی را در افراد افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نویس، دكتر «یعقوب بن الحسن»، نویسنده ارشد این مطالعه از مركز پزشكی بالتیمور در مریلند، گفت: «مطالعات بیشتر سیگارهای الكترونیكی را با اثرات مضر مرتبط می‌دانند و دریافتند كه ممكن است آن‌طور كه قبلاً تصور می‌شد بی‌خطر نباشد».

نارسایی قلبی اغلب پس از حمله قلبی ایجاد می‌شود و شامل ضعیف شدن قلب است به طوری كه دیگر نمی‌تواند خون را به طور مؤثر پمپاژ كند. نارسایی قلبی می‌تواند ناتوان كننده باشد و منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ شود.

در این تحقیق، محققان یك پایگاه داده سلامت ملی ایالات متحده را برای مقایسه استفاده از سیگار الكترونیكی و هرگونه تشخیص نارسایی قلبی در تقریباً ۱۷۶۰۰۰ بزرگسال بررسی كردند.

افراد به طور متوسط ۵۲ سال سن داشتند، ۶۰,۵٪ آنها زن بودند و كمی بیش از ۳۲۴۰ شركت كننده در یك دوره پیگیری كمتر از چهار سال به بیماری قلبی مبتلا شدند.

تیم تحقیق گزارش داد احتمال ابتلاء به نارسایی قلبی در افرادی كه سیگار الكترونیكی می‌كشیدند ۱۹ درصد بیشتر بود. این امر حتی پس از اینكه آنها سایر عوامل خطر بیماری قلبی و استفاده از مواد دیگر مانند تنباكو یا الكل را در نظر گرفتند، صادق بود.

به نظر می‌رسد كه این اثر، نوع خاصی از نارسایی قلبی است كه به عنوان نارسایی قلبی با كسر جهشی حفظ شده (HFpEF) شناخته می‌شود. در این شرایط، ماهیچه قلب سفت می‌شود تا قلب آنطور كه باید در بین انقباضات پر از خون نشود. نویسندگان خاطرنشان می‌كنند كه موارد HFpEF در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

بن الحسن گفت: «فكر می‌كنم این تحقیق خیلی دیر شده است، به خصوص با توجه به اینكه چقدر سیگارهای الكترونیكی مورد توجه قرار گرفته‌اند. ما نمی‌خواهیم خیلی منتظر بمانیم تا در نهایت بفهمیم كه ممكن است مضر باشد، و تا آن زمان ممكن است آسیب‌های زیادی وارد شده باشد. با تحقیقات بیشتر، ما موارد بیشتری را در مورد پیامدهای بالقوه سلامتی كشف خواهیم كرد و اطلاعات را در اختیار عموم قرار خواهیم داد.»

محققان خاطرنشان كردند كه مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده استعمال سیگار الكترونیكی را به عنوان وسیله‌ای برای ترك سیگار توصیه نمی‌كنند.

اشتراک گذاری: